وبلاگ قرآنی

در مورد قرآن ( داستان-خبری - و همه )

وبلاگ قرآنی

در مورد قرآن ( داستان-خبری - و همه )

فاطمه (س) لیلة القدر است !

امام صادق علیه السلام فرمودند؛ «مادرمان فاطمه زهرا‌(س) «لیلةالقدر» است» و از این شب قدر است که امامان معصوم و قرآن ناطق صادر شده‌اند و حضرت زهرا‌(س) سوغاتی از معراج است و این مقام روحانیت را پیامبر‌(ص) در معراج بدست آورده است. 


حضرت فاطمه زهرا

در مقاله قبل با عنوان " فاطمه (سلام الله علیها) سوغاتی از معراج " مطالبی پیرامون حضرت زهرا (سلام الله علیها) بیان شد .

در آن مقاله بیان کردیم که وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه وآله) گاهی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در خدمتشان بودند او را می‌بویید و می‌فرمود: او سوغاتی از معراج برای من است ، از یک طرف حضرت فرمودند: که حضرت زهرا پاره تن من است ؛ هر پدری نسبت به فرزندش این مطلب را دارد که فرزندم پاره تن من است، اما حرف پیامبر (صلی الله علیه وآله) این نیست او از یک طرف می‌گوید فاطمه سوغاتی معراج من است و از یک طرف می‌گویند فاطمه پاره تن من است ؛ ما تا "حقیقت ختمیه" را نفهمیم معنای پاره تن ختمیت را نمی‌فهمیم و تا معراج را نفهمیم سوغاتی معراج را نمی‌فهمیم.

در این مقاله در ادامه بحث به معنای اجمالی از حقیقت ختمیه می پردازیم .

حقیقت ختمیّه چیست ؟

ما این معنا را در مقدمه «رسالة الولایة علامه طباطبایی» آورده‌ایم و گفته‌ایم : حقیقت ختمیت یک منظومه‌ای است که مرکز او وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه وآله) است و این «شمس ختمیت» دارای سیزده ماه است که دور این خورشید را گرفته‌اند و هر یک از این سیزده ماه قدسی، هر چه دارند از آن خورشید حقیقت ختمیت دارند و حقیقت ختمیت حقیقتی است که همه انبیاء، شأنی از شئون وجودی اویند و او می‌شود گل سر سبد نظام هستی و شاید از همین‌جا بتوان یک معنایی فهمید و آن مطلب این است : وجود مبارک پیامبر‌(صلی الله علیه وآله) که «حقیقت ختمیه» است و شمس این منظومه می‌باشد، آیینه ایزد نماست و کسی است که خداوند سبحان به هر که هر چه داد از مشکات او داده است و همه انبیا از او کسب نور می‌کنند و ذوات قدسی ائمه اطهار‌(علیه السلام) نیز همه از او استضائه می‌کنند به طوری است که  امام صادق علیه السلام  فرمودند؛ «مادرمان فاطمه زهرا‌(سلام الله علیها) «لیلةالقدر» است» و از این شب قدر است که امامان معصوم و قرآن ناطق صادر شده‌اند و حضرت زهرا‌(سلام الله علیها) سوغاتی معراج است و این مقام روحانیت را پیامبر‌(صلی الله علیه وآله) در معراج بدست آورده است و حضرت زهرا(سلام الله علیها) پاره تن آن حقیقت ختمیه  شده و ائمه‌(علیه السلام) هر چه بخواهند از حقیقت ختمیه دریافت می‌کنند و به واسطه حضرت زهرا(سلام الله علیها) دریافت می‌کنند لذا حضرت زهرا(سلام الله علیها) می‌شود حجت بر آن‌ها، چون واسطه دریافت حقایق است .

امام حسن عسکری علیه السلام در شأن حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود او «حجت خداست بر ما» و به یک معنا فرمود : «ما که می‌خواهیم حقایق را دریافت کنیم» به واسطه او دریافت می‌کنیم؛ او مشکات و چشمه‌ای است که ائمه در عالم واقع از او حقایق را دریافت می‌کنند، حقایقی که اصلاً در اندیشه ما نمی‌گنجد

علمی که فرا زمانی ومکانی است !

از یک طرف امام صادق(علیه السلام) فرمود : " هر شب جمعه بر علم ما افزوده می‌شود، اگر افزوده نشود، ما هلاک می‌شویم ."

این علم حصولی معمولی نیست، بلکه حقایقی است فرا زمانی و مکانی و آنچه که ایشان دریافت می‌کنند از جانب حضرت زهرا(سلام الله علیها) دریافت می‌کنند چرا که او پاره حقیقت ختمیه است، وقتی جبرئیل بر او وارد می‌شود و حقایق را به او می‌دهد، امیر المومنین که حجت خدا است  کاتب او می‌شود و زهرای اطهر(سلام الله علیها) حقیقتی است که از یک طرف «لیلة‌القدر» است و قرآن‌های ناطق از او صادر شده‌اند و از طرفی هم امام حسن عسکری علیه السلام در شأن او فرمود او «حجت خداست بر ما» و به یک معنا فرمود : «ما که می‌خواهیم حقایق را دریافت کنیم» به واسطه او دریافت می‌کنیم؛ او مشکات و چشمه‌ای است که ائمه در عالم واقع از او حقایق را دریافت می‌کنند، حقایقی که اصلاً در اندیشه ما نمی‌گنجد، این دو سه کلمه را هم که من عرض کردم از کلمات خودشان گفتم؛ اگر این معنا درست باشد باز هم یک معنی رقیقی از حقیقت روایت "حجة الله علی الحجج " است و این معانی در اندیشه انسان نمی‌گنجد و جزو اسرار محسوب می‌شود و اگر از اسرار شد، اصرار دارند که اسرار نباید علناً مطرح شوند .

حضرت فاطمه زهرا

اسراری در زیارتنامه حضرت زهرا(س)

در زیارتنامه آن حضرت آمده است السَّلامُ عَلَیْکِ یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ وَ کُنْتِ لِمَا امْتَحَنَکِ بِهِ صَابِرَةً مراد از خلقت، وجود عنصری ایشان است، ما معتقدیم این ذوات قدسی فرا زمانی و زمینی هستند به دلیل روایات فراوانی که نقل شده است و تعبیراتی نظیر آنچه در زیارت جامعه کبیره داریم ما انواری بودیم در عرش و همه چیز را به میمنت ما آفریدند و خداوند برای اینکه حضرت زهرا(سلام الله علیها) را به مرحله‌ای برساند که «حجة‌الله علی الحجج» بشود، یقیناً باید یک مراحلی را طی بکنند تا به این مرحله برسند و این امتحان، امتحانات عالم نوری است که فوق امتحانات عالم ذهن ماست و وجود ایشان محدود به عالم عنصری نیست و قبل از اینکه ایشان به دنیا بیایند و بعد از اینکه از این دنیا بروند، ایشان در این عالم همه کاره هستند.

تجلی خصوصی خانم فاطمه زهرا‌(س) در چه اسمی ظاهر است  ؟

راجع به امام رضا علیه السلام ؛ چرا رضا می‌گویند ؟ اسامی ائمه اطهار (علیه السلام) تکوینی است و اعتباری نیست و هر یک از این ذوات قدسی در عین حال که مظاهر اسمای الهی است، ولی در عین حال یک ظهور خاص دارند، مثلا امام رضا‌(علیه السلام) را رضا(علیه السلام) گفته‌اند، چون او مظهر رضوان الهی است .از صبح ازل تاشام ابد، خداوند سبحان هر کسی راکه خواست چیزی به او بدهد که او خشنود و راضی بشود از مشکات رضوی داده است، چون هر کس وارد حرم رضوی می‌شود، دل او شکفته می‌شود .

وجود امام حسین علیه السلام در وادی توحید است و اگر خداوند بخواهد به کسی توحید بدهد از مشکات حسینی می‌داد، اما نکته اینجاست که هر یک از ائمه(علیه السلام) شانیت خاصی در یک اسم مخصوص دارند حضرت زهرا سلام الله یک حقیقتی است که همه این اسما در او ظهور خاص دارد ؛ امام باقر علیه السلام هنگامی که در بستر بیماری می افتاد، آبی خنک می طلبید. سپس جرعه ای چند از آن می نوشید و بعد با صدای بلند و از ته دل، مادرش فاطمه زهرا علیهاالسلام را صدا می زد و می فرمود: «ای فاطمه! ای دختر محمد صلی الله علیه و آله درباره حضرت به راحتی نمی‌شود یک اسم خاص پیدا کرد، امام رضا(علیه السلام) اگر مظهر رضوان الهی است از مشکات فاطمی دریافت کرده است. در عین حال زهرا بودن او در نظام هستی ظاهر است و حکم نورانیت حضرت است که ظهور در قیامت پیدا می کند و قیامت را دگرگون می‌کند اسم زهرا یک اسم خاص در این نورانیت اوست.


منبع :

سایت حوزه


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد